saya nak jadi....

/
4 Comments

tadika : "cikgu saya nak jadi cikgu macam cikgu

darjah satu masa hari pertama sekolah : "saya nak jadi pelakon"
(sebab cikgu garang sangat dan dah mula pandai tengok drama)
mule leh cakap sendiri depan cermin....practice makes perfect kata omputeh

darjah empat : " nak jadi doktor lah"
(dah start belajar science teruja sendiri lah kenal haiwan bertulang belakang, makanan seimbang-padahal kat kelas pj ade je belajar ni tapi ah pj ape kelas...orang belajar sains lah....)

darjah enam :"jadi angkasawan bes jugak ni"
(mase ni baru belajar chapter last sains kot pasal tokoh-tokoh sains yg handal dan terkenal...terkenal pulak dengan neil amstrong*betultak eja nye ni*, tersemangat membara nak dapat sains A)

tingkatan satu : "jadi lawyer ni macam hebat jekan..."
(dapat peluang pertandingan syarahan*baru wakil sekolah nak terfeeling cam hebat sangat je*-walaupun saguhati takpe aku kentalkan hati. )
buah cempedak di luar pagar,
ambil galah tolong jolokkan;
saya budak baru belajar,
kalau salah tolong tunjukkan.

tingkatan tiga : "jadi cikgu mat pun ok ni"
(mase ni tahap kecerdasan mat aku ditahap paling aktif, bagi je ape soalan hamba tolong jawabkan....kalau dah hari-hari aku mengadap buku latihan mat segala bagai bentuk soalan aku tau....apalagi duduk dengan budak obses mat ni...nak jadi engineer kan, tak reti kira tak jalan pulak enjin, buat jambatan pon roboh)



tingkatan lima :
member tanya " nak apply ape ek?"
semua muka kelam tak tau nak jawab ape " jangan tanya...."

pengajaran cerita : jangan terlalu kerap menukar cita-cita kerana pada akhirnya nanti anda yang kompius sendiri.

berbalik pada topik asal sekarang ni apa yang budak lepasan SPM terutamanya yang tengah mengah happy lompat macam kanggaru tunggu keputusan ni boleh buat untuk persediaan mengahadapi masa depan. macam eliza kan dia dah dapat surat tawaran belajar dari macam -macam ipts...
masa jalan jalan berpeleseran kt mall ade je org hulur pamplet universiti, kolej segala bagai. sampai sendiri pon malas nak baca humban tong sampah je....(kita nak kos rendah la mesti lah tunggu ptptn kerajaan...ingat bapak kita menteri kewangan ke, cop duit ke)

analisa apa yang diperbuat budak lepasan SPM pindaan khusus untuk yg menunggu keputusan:
  1. kerje (pasl nak rasa pegang duit ....dan hilangkan kebosanan )
  2. tolong adik belajar (yg nak perikse tu tak reti2 lagi nak tanya sama yg pakar hah!)
  3. jadi orang gaji tak bertauliah kat rumah apa lagi kalau emak emak anda berkerjaya (ambik kau!!!!)
  4. berpeleseran (sumpah jangan lah pilih ini....sesekali takpe tapi kalo dah pagi keluar malam balik, dating bersahaja, melepak berkutu embun, lupakan saje...baik yg 1. tu. pilihan yang lebih bijak)
  5. belajar balik apa yg dipelajari masa t5(rindulah nak belajar lagi....rase cam dah lupe ke)
  6. preparation ke universiti / matriks/t6 dll ( sedia awal! tes lah bukak bukak buku abang akak yg kat u tu tengok sikit bace...mane tau paham. baca perlembagaan malaysia ke kalau yg nak jadi lawyer....bace fundamental digital ke bagi yg nak jadi engineer, sulalatus salatin ke kalau teringin amek kos sejarah nanti...tes buat esei bi 8 m/s ke......kan lebih molek)
  7. tak buat apa-apa ( mati jelah lek...ndok...kue dadi wong men apik ....ngabihkan boreh yo...)



kebahagiaan abadi..............................

dhlah pengabisnye sampai bile pon persoaalaaaaaaaaaaaaaan ini tak selesai. takpe paling pnetingakn keputusan SPM nye dulu...dah dapat keputusan nanti baru tentukan macam mana nak buat....

#akhir kata aku geram dengan adik lelaki aku yg suke kencing berdiri....hamba marah ni...








You may also like

4 comments:

  1. Irsalina...kau selepas SPM nak pegi mana?

    ReplyDelete
  2. aku yg nombor 2. aku tulis tu...haha ko

    ReplyDelete
  3. salam, nice entry.
    thanks follow.
    oh, nama dah nak sama dengan Hersalina. entah tak tahu mana dapat nama tu. kebetulan termasuk dlam kepala otak saya. huhu. time kasih baca. ^o^v

    ReplyDelete
  4. haha lain kali tulis nama irsalina pulak tau...cepat je saya baca nanti...

    ReplyDelete

Powered by Blogger.